Den ufortalte sannheten til Rupert Murdoch

    0

    Styreleder for konglomeratene News Corp. og Fox Corp., Rupert Murdoch har den typen innflytelse som har gjort ham til en høyreorientert kongemakt over hele verden. I prosessen har han blitt en av det siste århundrets rikeste og mest kontroversielle skikkelser siden han utvidet sine australske avisbeholdninger til Storbritannia, deretter USA, og til slutt over hele verden for å skape et verdensomspennende multimedieimperium.

    I mellomtiden har den australskfødte mediemogulen blitt mange ting for mange mennesker, i stor grad takket være kritikk av Murdochs ultrakonservative Fox News kabelnettverk. Rolling Stone-spaltist Matt Taibbi, for eksempel, hevdet Murdoch som «avvikende avskum», mens Crosby Stills & Nash-grunnlegger David Crosby en gang anklaget Fox News-grunnleggeren for å mate «usann s**t» til «mange virkelig dumme mennesker». , » som han sa til Daily Beast. Den tidligere australske statsministeren Malcolm Turnbull gikk et skritt videre ved å anklage Murdoch for å angripe demokratiet ved å ha «delt amerikanere mot hverandre og dermed undergravd deres tro på politiske institusjoner».

    Murdoch har faktisk vært den usynlige hånden bak noen av de mest monumentale endringene i måten folk ser på og konsumerer medier på i løpet av det siste halve århundret. Til tross for at han er en allment kjent offentlig person – HBOs hitserie «Succession» ryktes faktisk å være basert på ham og hans familie – forblir milliardæren også noe av en unnvikende, gåtefull figur. Med det i tankene, fortsett å lese for å oppdage den ufortalte sannheten om Rupert Murdoch.

    Rupert Murdoch eide sin første avis i en alder av 22

    Keith Rupert Murdoch ble født i 1931 i Melbourne, Australia, sønn av avismogulen Sir Keith Murdoch, noterte en BBC News-profil. Født inn i rikdom og privilegier, likte avisforfølgeren en elegant oppvekst og en Oxford-utdanning. I 1952, bare 22 år gammel, døde faren, og Rupert arvet farens kjeder med regionale aviser.

    I følge BBC News markerte den frekke unge Murdoch seg raskt ved å ta avisene i en mer oppsiktsvekkende retning, noe som resulterte i økonomisk suksess som tillot selskapet – News International – å foreta en serie oppkjøp som i 1967 ledet firmaet. til en verdi av 50 millioner dollar. I 1968 ble Murdoch en stor aktør i britiske medier da han kjøpte Storbritannias populære tabloid News of the World. Han skaffet snart flere britiske aviser, inkludert Sunday Times og The Sun. I 1985 ble Murdoch amerikansk statsborger for å omgå amerikanske lover som involverer utenlandsk eierskap av mediebeholdning, noe som resulterte i kjøpet av 20th Century Fox og lanseringen av Fox TV-nettverk og, deretter, hans Fox News kabelnettverk.

    I et intervju fra 1976 med The Village Voice reflekterte Murdoch over sin vei til å bli en mediemogul. « Vi startet med et veldig lite papir, » sa han, « og vi har aldri hatt mye penger. Vi har alltid måttet låne og utvide … Så vi fikk alltid sykepapirene og måtte snu dem. »

    Han oppfant på egenhånd moderne tabloidjournalistikk

    Da Rupert Murdoch overtok farens aviser, tilførte han dem også sin filosofi, som så ut til å ha mindre å gjøre med å rapportere nyhetene enn å gi folk det han trodde de ønsket å se. En av disse nyvinningene kom da han kjøpte den britiske tabloiden The Sun, og startet en tradisjon med å vise en annen barbrystet kvinne i hver utgave (en praksis avisen til slutt forlot i 2015). Som The Economist behendig påpekte, kan Murdoch hevde å ha « oppfunnet den moderne tabloidavisen – en gryterett av seksuell pirring, moralsk forargelse og politisk aggresjon. »

    Og selv om teknologien har endret seg siden Murdoch både styrte og revolusjonerte britiske medier tilbake på 1960-tallet, har ikke taktikken hans gjort det. « Fox News er for Murdoch nå hva tabloidene var for 40 år siden, en fortjeneste som holder virksomheten hans velstående, » bemerket Daily Beast i 2021.

    Denne strategien har også utviklet seg, bemerket journalist David Folkenflik mens han promoterte Murdoch-dokumentaren sin « Murdoch’s World », for å bli mer kostnadseffektiv, ettersom « suksessen til Fox News … ikke er avhengig av å finne ut scoops om kjendiser og politikere. Det er faktisk avhengig av argumentasjon, som er mye billigere enn å betale horder av journalister for å gå ut og ransake folks søppelbøtter og lignende», sa Folkenflik i et intervju med CBC News.

    Hans svigersønn, en etterkommer av Sigmund Freud, har gitt ham en sleng mot ham

    Rupert Murdoch har seks barn, inkludert datteren Elisabeth. I 2001 giftet hun seg med Matthew Freud, tippoldebarnet til Sigmund Freud, den banebrytende psykologen kjent som psykoanalysens far. Selv om paret skilte seg i 2014, i løpet av tiåret pluss ekteskapet, kolliderte Matthew gjentatte ganger – og offentlig – med sin svigerfar.

    Det var tydelig i en profil fra 2010 i The New York Times om daværende Fox News-sjef Roger Ailes, som døde i 2017. «Jeg er på ingen måte alene i familien eller selskapet om å skamme meg og bli syk over Roger Ailes’ fryktelige og vedvarende. ignorering av de journalistiske standardene som News Corporation, dets grunnlegger og alle andre globale mediebedrifter streber etter, » sa Matthew i stykket.

    I 2013 hadde Matthews « steinete » forhold til sin svigerfar bare blitt dårligere, ifølge The Guardian. Ved å ta en side fra Ruperts egen tabloidstil, siterte avisen « en kilde nær Mr. Murdoch » som insisterte på at « Matthew og Rupert ikke har noe forhold, og derfor er ingenting av dette en overraskelse. » Matthew, en topp London PR-representant, ga ut en nøye formulert uttalelse som svar for å si at deres « synspunkter varierer ganske dramatisk på en rekke emner profesjonelt », noe som har bidratt til et forhold som « noen ganger er konfliktfylt, » sa han.

    Rupert Murdoch brøt en av Storbritannias mektigste fagforeninger

    Rupert Murdoch har vist seg å ikke være noen fan av fagforeninger gjennom årene, som boblet opp i forkant i 1986. Det var da, husket The Guardian, mediebaronen kunngjorde planer om at selskapet hans, den gang kjent som News International, skulle skifte. sine britiske avistrykkerier fra et eksisterende anlegg i Wapping til et nytt i Øst-London.

    Da samtalene mellom ledelsen og fagforeningen brøt sammen, erklærte nesten 6000 av Murdochs arbeidere krig ved å gå i streik. Murdoch svarte med å skyte hver eneste av dem. Begrunnelsen hans, forklarte han i en tale år senere, var at Storbritannias trykte fagforeninger hadde vokst seg så mektige at de «hadde en løkke rundt halsen på industrien, og de trakk det veldig hardt».

    For å erstatte arbeiderne, hyret Murdoch inn medlemmer av den « rogue » Electrical, Electronic, Telecommunications and Plumbing Union, som i hovedsak stilte de to fagforeningene opp mot hverandre. John Grant, en direktør for elektrikerforbundet, fortalte The New York Times om den « betydelige friksjonen » dette forårsaket. « Det eneste spørsmålet nå er om det vil bli verre, og utsiktene er ikke gode, » som Ron Garner, en av de sparkede Wapping-arbeiderne, sa, og innrømmet overfor The Guardian at Murdoch hadde overlistet dem. « Det var en krig, og vi tapte den. Vi ble ført inn i en felle, og vi spilte ham i hendene. »

    Hans dårlige kjøp av MySpace var en massiv økonomisk tabbe

    Mye har blitt skrevet om Rupert Murdochs kloke forretningssans, men han har også hatt sine klunker. Den mest beryktede var hans kjøp av MySpace i 2005, og betalte 580 millioner dollar for å kjøpe den sosiale medieplattformen.

    Til å begynne med så avtalen ut som et mestertrekk, og Murdoch avslørte i 2007 at han planla å introdusere MySpace til Kina. Faktisk, bare noen få år senere, i 2009, beskrev The New York Times kjøpet som « et av Rupert Murdochs mest kunnskapsrike kjøp. » Det Murdoch ikke hadde forhandlet om var at en mindre etablert konkurrent kalt Facebook i hovedsak ville gjøre MySpace foreldet. I 2011 hadde MySpace blitt fullstendig knust av Facebook, noe som førte til at Murdoch innrømmet at han gjorde en « stor feil, » innrømmet Murdoch i en tale til aksjonærene, som rapportert av Business Insider. Han tilsto også at teamet hans mishandlet det « på alle mulige måter » og at de « kunne ha solgt det for 6 milliarder dollar en måned senere. »

    Til Murdochs ære tok han den massive forretningstabbe på haken da han tok opp debakelen i en 2012 tweet. « Mange spørsmål og vitser om [MySpace]. [S]imple svar – vi har skrudd opp på alle mulige måter » og « lærte mange verdifulle og dyre leksjoner, » skrev han. Murdoch solgte til slutt MySpace for 35 millioner dollar, og fikk en økonomisk hit på nesten 550 millioner dollar, ifølge Reuters.

    Han ba om unnskyldning og lukket en avis da avisenes telefonhackingstaktikk ble avslørt

    Rupert Murdoch og hans virksomheter har sett sin rettferdige del av kontroverser gjennom årene, men ingen vil noensinne konkurrere med skandalen som oppsto da journalister som jobbet for Murdochs britiske aviser, News of the World, ble anklaget for å ha hacket seg inn i folks mobiltelefoner for å grave opp skitt. . En påfølgende rettssak, rapporterte BBC News, fant at disse påstandene var rett på pengene. Det virkelige dødsstøtet kom imidlertid da rettssaken presenterte bevis for at telefonen til den myrdede 13 år gamle Milly Dowler var blitt hacket.

    Skaden var dyp og skadekontrollen ekstrem. I tillegg til helsidesannonser som leser «Vi beklager», rapporterte The Guardian, ble News of the World lagt ned. I mellomtiden benektet Murdoch selv all kjennskap til hackingen. Faktisk, bemerket The Guardian, tok Murdoch det drastiske – og ukarakteristiske – skrittet å møte den drepte tenåringens foreldre personlig. « Han ba om unnskyldning mange ganger. Jeg tror ikke noen kunne ha holdt hodet i hendene så mange ganger, » sa Mark Lewis, Dowler-familiens advokat, til avisen.

    Ifølge The Guardian fortalte Murdoch sin Sun-avis om sitt « helt private » møte med Dowler-familien. «Som grunnlegger av selskapet ble jeg rystet over å finne ut hva som hadde skjedd, og jeg beklager[z]ed, » sa Murdoch, mens Lewis fortalte BBC News at Murdoch virket « ydmyk, rystet og oppriktig. »

    Hans andre skilsmisse ble rapportert å være den dyreste i historien

    Ekteskap er noe Rupert Murdoch tilsynelatende liker, fordi han har gjort det fire ganger. En Metro-oppsummering husket hans forskjellige ekteskapelige foreninger, inkludert bryllupsflyvertinnen Patricia Booker i 1958 og skilsmisse i 1967. Samme år som skilsmissen giftet han seg med journalisten Anna Torv, og denne foreningen endte i 1999. Deretter giftet han seg og skilte seg fra Wendy Deng før gifter seg på nytt en fjerde gang.

    Det var imidlertid skilsmissen fra Torv som viste seg å være hans mest kostbare – og, utropte Business Insider, den dyreste skilsmissen i historien. Torv, mor til tre av Murdochs seks barn, mottok et forbløffende skilsmisseoppgjør på 1,7 milliarder dollar, på 110 millioner dollar i kontanter og resten i eiendeler. Murdochs bryllup med Deng fant forresten sted bare 17 dager etter at skilsmissen hans fra Torv ble avsluttet, bemerket Metro.

    I et 2013-innslag om skilsmisseoppgjøret for The Guardian stilte journalisten Michael Wolff spørsmålstegn ved nøyaktigheten av dette beløpet, og la merke til at det første rapporterte oppgjørstallet, i et australsk kvinnemagasin, var 1 milliard dollar i australske dollar, eller omtrent 660 millioner dollar, med antallet tilsynelatende vokser for hver gang det ble rapportert. I alle fall bemerket Wolff at medieoppslag om skilsmisseoppgjøret hoppet over det han så ut til å mene var en langt mer fremtredende informasjon: at Murdoch « ikke har snakket med moren til tre av barna hans siden han forlot hjemmet deres, 15 År siden. »

    Mediemogulen spilte seg selv på The Simpsons

    En av de største og mest varige kontantkyrne i Rupert Murdochs News Corp.-imperium er «The Simpsons». Faktisk, som The Hollywood Reporter bemerket tilbake i 2011, hadde en ny syndikeringsavtale angivelig potensialet for « omtrent $750 millioner av inkrementell inntektsgenerering » i tillegg til millionene showet allerede hadde samlet inn.

    Til tross for at de er tannhjul i News Corp.-maskineriet, har forfatterne av «The Simpsons» aldri vært sjenerte for å bite milliardærhånden som mater dem, og en animert versjon av Murdoch har dukket opp flere ganger i programmet gjennom årene. Faktisk, i to av disse cameoene ga Murdoch faktisk sin egen stemme, inkludert episoden etter Super Bowl fra 1998. I historien, rapporterte The Buffalo News, tar Homer Simpson med seg vennene sine fra Springfield til Super Bowl med falske billetter som bringer dem inn i en VIP-luksusboks. Mens gjengen spiser den gratis maten, lander et helikopter på glasstaket, og Murdoch dukker opp. « Hva i helvete? » Murdoch sier til gruppen, med Homer i munnen, « Hit the road gramps, dette er en privat skybox. » Murdoch svarer: « Jeg er Rupert Murdoch, milliardærtyrannen, og dette er min skybox. »

    I følge «Simpsons»-skaperen Matt Groening, viste Murdoch en sans for humor om seg selv. « Han utførte det med stor iver, » sa Groening om Murdochs « milliardærtyrann »-linje da han snakket med The Associated Press, som rapportert av HuffPost.

    Rupert Murdoch er gift med Mick Jaggers ekskone

    Rupert Murdoch og Rolling Stones-frontmann Mick Jagger deler tre ting til felles: De er uanstendig velstående, har hver fått mange barn med flere kvinner, og hver har vært gift med Texas-modellen Jerry Hall. I følge et stykke Michael Wolff skrev for GQ, er Murdochs giftermål med Hall ikke så overraskende som man kunne forestille seg. « Hans jakt på vakre kvinner har formet ham og derfor, på en eller annen måte, vår tid, » mente Wolff, og la merke til at Murdochs søken etter sex, glamour og selskap … alltid har vært synlig.

    Etter skilsmissen fra tredje kone Wendy Deng, giftet Murdoch seg med Hall i 2016. Da var Murdoch 84, mens Hall var 59. Ifølge USA Today fant vielsen sted i «et 18-talls palass i sentrale London» som eies av broren til avdøde prinsesse Diana, med Halls fire barn med Jagger til stede.

    Da det hele var over og knuten offisielt ble knyttet, tok Murdoch seg til sosiale medier for å dele sin begeistring. « Ingen flere tweets for [10] dager eller noen gang! Føl deg som den heldigste OG lykkeligste mannen i [the] verden, » han twitret. I mellomtiden, da Hall ble spurt om hvordan ting gikk etter seremonien, rapporterte The Guardian, svarte hun: « Helt fantastisk. »

    Han ble svindlet i en massiv Silicon Valley-svindel

    Rupert Murdochs $500 millioner pluss MySpace-tabbe var ikke det eneste feiltrinnet han har gjort underveis. En annen kom da han gjorde en betydelig investering i Silicon Valley-oppstarten Theranos, med Theranos-grunnlegger Elizabeth Holmes som hevdet at selskapets teknologi kunne diagnostisere alle slags medisinske sykdommer fra en liten mengde av en persons blod. Selvfølgelig, ettersom mange medieoppslag, en bok og en HBO-dokumentar gjorde krystallklar, eksisterte ikke teknologien Holmes omtalte, og det hele var en massiv svindel for bilk-investorer (fra og med november 2021 ble Holmes prøvd på anklager for bedrageri og konspirasjon, med 20 års fengsel).

    Ifølge CNBC er Murdoch en av mange investorer som har pumpet penger inn i den falske satsingen, og senket 125 millioner dollar inn i selskapet, som på et tidspunkt ble verdsatt til 9 milliarder dollar. Under rettssaken, rapporterte CNBC, ble det avslørt at Murdoch ble lokket med direkte løgner, inkludert påstander om at «Theranos tilbyr tester med det høyeste nivået av nøyaktighet» og at selskapets blodprøveteknologi «genererer betydelig høyere integritetsdata enn det er mulig for øyeblikket. « 

    I 2017 rapporterte Silicon Valley Business Journal at Murdoch hadde solgt alle aksjene sine i Theranos, og mottatt en utbetaling på $1.

    Han er en av planetens rikeste mennesker

    Det er neppe nyheter at Rupert Murdoch er i de øvre sjiktene av 1%, og opprettholder sin posisjon som en av verdens rikeste mennesker. Fra november 2021, rapporterte Forbes, var Murdoch verdt anslagsvis 22,2 milliarder dollar som leder av to selskaper: News Corp., et konglomerat som inkluderer The Wall Street Journal, Barron’s, New York Post og HarperCollins og Fox Corp., som kontrollerer Fox News-nettverket. I 2019 gjorde en Disney-fusjon som involverte filmstudioet 20th Century Fox, Fox- og FX-nettverkene og National Geographic-nettverkene Murdochs selskap 71,3 milliarder dollar rikere.

    Utover Murdochs mediebeholdning, eier han også betydelig eiendom. Som Dirt rapporterte, i 2019, kastet han og kona Jerry Hall ned rundt 15 millioner dollar for et herskapshus fra 1700-tallet i utkanten av London og året etter kjøpte « en 200 [year-old] fixer-upper » i en liten britisk landsby som krevde 40 millioner dollar i oppussing. Paret brukte også rundt 4,3 millioner dollar på et hus ved siden av Murdochs vingård i Los Angeles og eier « a mansion-sized triplex penthouse » (via Dirt) og hele etasjen under den, som Murdoch betalte 58 millioner dollar for i 2014.

    Også i 2014 solgte Murdoch sin 184 fot lange yacht, Rosehearty, for 29,7 millioner dollar. Murdoch eier også en Gulfstream G650, rapporterte Business Insider, det raskeste og mest luksuriøse privatflyet som 84 millioner dollar kan kjøpe.

    Milliardærlederen ble tvunget til å ta en pandemisk lønnskutt

    COVID-19-pandemien resulterte i mye økonomisk motgang over hele verden, og Rupert Murdoch var ikke immun. Faktisk førte situasjonen til et år som var mindre lønnsomt enn forventet for Murdochs virksomheter, og tvang milliardæren til å kutte i lønn. I følge The Hollywood Reporter mottok Murdoch en bonuspakke fra 2021 «verdisert til 31,1 millioner dollar», en reduksjon fra forrige års bonus på 34 millioner dollar.

    Murdoch er ikke det eneste medlemmet av familien hans som er tvunget til å stramme beltet rundt pandemien. Sønnen hans, Fox Corp. CEO Lachlan Murdoch, måtte nøye seg med en bonus på bare 27,7 millioner dollar, et par millioner mindre enn de 29,1 millioner dollarene han hadde tatt med hjem året før.

    Som The Hollywood Reporter rapporterte, kom reduksjonene da Murdochs og andre sentrale ledere i Fox « ente om å kutte grunnlønningene deres under pandemien. » Ved å redusere bare noen få av disse store lønningsdagene, sa selskapet, Fox Corp. « reduserte deres samlede totale målkompensasjon med 9 %. »

    Han er kjent i sammenstøt med sin yngste sønn

    Rupert Murdoch har ikke alltid sett øye-til-øye med alle sine seks barn. Det var absolutt tilfelle i juli 2020, da NBC News rapporterte at hans yngste sønn, James Murdoch, trakk seg fra styret i News Corp. « Min oppsigelse skyldes uenighet om visst redaksjonelt innhold publisert av selskapets nyhetskanaler og visse andre strategiske avgjørelser, » skrev James i et brev som forklarte sin avgjørelse.

    Faktisk har James aldri delt farens konservative synspunkter og har ikke vært sjenert for å la det bli kjent offentlig. Dette var tydelig da han la ned daværende president Donald Trumps « gode mennesker på begge sider »-svar på 2017-volden i Charlottesville, Virginia, og ga sin støtte til daværende presidentkandidat Pete Buttigieg i et intervju med The New Yorker.

    I følge NBC News’ rapport hadde James og hans « aktivistkone, Kathryn, som pleide å jobbe for Clinton Climate Initiative » åpenlyst kritisert farens australske medier for å bagatellisere rollen som klimaendringer i rapporteringen av skogbrannene som hadde ødelagt Australia. « De er spesielt skuffet over den pågående benektelsen blant nyhetsmediene i Australia gitt åpenbare bevis på det motsatte, » sa en talsperson til Daily Beast. Rupert og eldste sønn Lachlan svarte med en kyss-off-erklæring, per NBC News, og leste: « Vi er takknemlige til James for hans mange års tjeneste for selskapet. Vi ønsker ham det aller beste i hans fremtidige bestrebelser. »

    Han har blitt portrettert i en rekke filmer og TV-serier

    Mens Rupert Murdoch kan ha stemt en animert versjon av seg selv på «The Simpsons», har han også blitt portrettert av en rekke skuespillere i film- og TV-prosjekter. For eksempel spilte skuespiller Simon McBurney Murdoch i miniserien om Fox News-sjef Roger Ailes, «The Loudest Voice». Murdoch ble også spilt av Malcolm McDowell i filmen «Bombshell», som fortalte om de forskjellige seksuelle trakasseringssakene som nesten la hele nettverket ned.

    I tillegg har Murdoch blitt spilt av Barry Humphries (aka Dame Edna Everage) i 1991-miniserien « Selling Hitler », av Ben Mendelsohn i « Black and White », av Paul Elder i HBO-filmen « The Late Shift », og av Patrick Brammall i TV-miniserien «Power Games».

    Utover det har det vært noen fiksjonaliserte TV- og filmkarakterer som tydeligvis var basert på Murdoch, inkludert mediemogulen Logan Roy (spilt av Brian Cox) i HBOs «Succession», den australske milliardæren Rod McCain (Kevin Kline) i komedien «Fierce Creatures» , » og Kench Allenby (Josh Lawson) i « Anchorman 2. »

    INGEN KOMMENTARER

    LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

    Vennligst skriv inn din kommentar!
    Vennligst skriv inn navnet ditt her

    Quitter la version mobile