Fox News ble lansert i 1996 som en del av Rupert Murdochs medieimperium og var hjernebarnet til den tidligere republikanske politiske strategen Roger Ailes. « Vil FNC være et redskap for å uttrykke Murdochs konservative politiske meninger? » en rapport fra The New York Times spurte retorisk om Fox News ‘lansering.

Mer enn 20 år senere har dette spørsmålet blitt besvart ganske definitivt. « Det er på tide for Fox News å slutte å bruke misviseren » Nyheter « i kanalnavnet, » leste en overskrift i Variety og beklaget hvordan et nettverk som en gang brukte tagline « rettferdig og balansert » hadde utviklet seg til å bli et redskap for « full- blåst propaganda.  » På den måten tok HuffPost Fox News til oppgave for å fremme « debunked conspirory theories and unproven beskyldninger til millioner hver natt. »

Utover å stille spørsmål ved sannheten til hva Fox News forteller sine seere, har kabelnyhetsnettet opplevd sin rettferdige andel av kontrovers gjennom årene. I tillegg til rettssaker for ærekrenkelse av milliarder dollar og opprør over verts ildkommentarer, har nettverket blitt hevdet av vedvarende påstander om seksuell trakassering – så mange faktisk at de til og med laget en film om det. Fortsett å lese for å lære mer om Fox News største skandaler noensinne.

Gretchen Carlsons søksmål om seksuell trakassering sendte et seismisk sjokk gjennom Fox News

Gretchen Carlson forlot Fox News i 2016, etter å ha tilbrakt et tiår med kabelnyhetsnettverket. Kort tid etter at hun gikk ut, sendte Carlson sjokkbølger i hele mediebransjen da hun satte i gang en stor suksess mot sin tidligere arbeidsgiver. Saken hennes, rapporterte The New York Times, hevdet Fox News-styreleder Roger Ailes seksuelt trakassert Carlson i årevis, til og med « eksplisitt » og ba de ha « et seksuelt forhold under et møte på kontoret hans. »

I en uttalelse lovte nettverket å komme til bunns i anklagene hennes ved å iverksette en etterforskning og insisterte: « Vi tar disse sakene på alvor. » Ailes ga ut en langt mer trassig uttalelse, og sprengte Carlsons påstander som « falske » og karakteriserte hennes rettslige skritt som « en gjengjeldelsesdrakt for nettverkets beslutning om ikke å fornye kontrakten », som han satte fast på hennes « skuffende lave » rangeringer.

Bare noen få måneder etter søksmålet, rapporterte Vanity Fair, slo Fox News seg utenfor retten. NPRs David Folkenflik bekreftet via Twitter at Carlson mottok et oppgjør på 20 millioner dollar og « en svært uvanlig offentlig unnskyldning », der nettverket angret på at hun « ikke ble behandlet med respekt og verdighet som hun og alle våre kolleger fortjener. »

Hvis du eller noen du kjenner har vært utsatt for seksuelle overgrep, er hjelp tilgjengelig. Besøk Rape, Abuse & Incest National Network nettsted eller kontakt RAINNs nasjonale hjelpelinje på 1-800-656-HOPE (4673).

Megyn Kelly og flere kvinner anklaget Fox News-sjef Roger Ailes for å være et seksuelt rovdyr

Gretchen Carlsons søksmål om seksuell trakassering fikk flomportene til å åpne seg. I løpet av uker kom mange andre kvinnelige ansatte i Fox News fram for å dele historiene sine om å bli seksuelt trakassert av Fox News-sjef Roger Ailes. Blant disse var Megyn Kelly, den gang en av de mest populære personlighetene i nettverket. I følge Intelligencer var det i løpet av Fox News ‘etterforskning av Carlsons påstander at Kelly avslørte at Ailes hadde gjort « uønskede seksuelle fremskritt mot henne » et tiår tidligere, og beskrevet det som skjedde « i detalj. »

I mellomtiden ble det raskt tydelig at beskyldningene fra Carlson og Kelly var langt fra isolerte hendelser. Som Vox rapporterte, anklaget andre kvinner senere anklager mot Ailes. En av disse var Laurie Luhn, en tidligere Fox News-booker som fortalte Intelligencer at Ailes utsatte henne for 20 år med « psykologisk tortur » etter at hun aksepterte sitt quid-pro-quo-tilbud om å gi ham seksuelle tjenester i bytte for å fremme karrieren. I tillegg skrev produsent Shelley Ross et ødeleggende stykke for Daily Beast som forklarte at Ailes ikke var den eneste skyldige, og pekte på « en gjennomgripende kultur befolket av mer enn noen få moralsk motbydelige ledere. »

Hvis du eller noen du kjenner har vært utsatt for seksuelle overgrep, er hjelp tilgjengelig. Besøk Rape, Abuse & Incest National Network nettsted eller kontakt RAINNs nasjonale hjelpelinje på 1-800-656-HOPE (4673).

Roger Ailes ble trommet ut av Fox News på grunn av flere påstander om seksuell forseelse

Etter hvert som påstandene mot Roger Ailes i økende grad samlet seg, rapporterte Intelligencer i 2016 at påstandene fra Megyn Kelly viste seg å være vippepunktet. Ailes fikk et ultimatum: trekke seg innen 1. august, eller bli « sparket for sak ».

Til slutt trakk Ailes seg 21. juli og avsluttet en karriere der ledelsen hans inntok 2,3 milliarder dollar for nettverket. « Roger Ailes har gitt et bemerkelsesverdig bidrag til vårt selskap og vårt land. Roger delte min visjon om en stor og uavhengig TV-organisasjon og gjennomførte den strålende i løpet av 20 flotte år, » sa Fox News-eier Rupert Murdoch (via NBC News). « Jeg er stolt av våre prestasjoner og ser frem til å fortsette å jobbe med deg som rådgiver for å bygge 21st Century Fox, » skrev Ailes i sitt avskjedsbrev. Ailes kan ha gått av i vanære, men han gikk ikke tomhendt bort; ifølge CNN mottok han angivelig en utbetaling på 40 millioner dollar, resten av hans flerårige kontrakt.

Mindre enn et år senere var 77 år gamle Roger Ailes død. Som The New York Times skrev i nekrologen, bukket Ailes for komplikasjoner fra et subduralt hematom han fikk etter et tilfeldig fall.

Glenn Beck kalte president Obama en ‘rasist’

Høyre-ekspert Glenn Beck har ikke vært fremmed for kontrovers gjennom årene, og det var spesielt sant under hans korte periode i Fox News (ansatt i slutten av 2008, ble Beck sparket i 2011). Av Becks mange brannuttalelser er det vanskelig å toppe tiden han dukket opp på « Fox and Friends » og beskyldte daværende president Barack Obama for rasisme. « Presidenten, tror jeg, har avslørt seg selv som en fyr, om og om og om igjen, som har et dypt sittende hat mot hvite mennesker, eller hvit kultur, » sa Beck og la til, « denne mannen, tror jeg, er en rasist. « 

Raseri fulgte raskt. Fox News-leder Bill Shine, rapporterte NBC News, var rask med å påpeke at Beck hadde « uttrykt en personlig mening som representerte hans egne synspunkter, ikke de fra Fox News Channel. »

Beck gikk senere tilbake med kommentarene, men sluttet å ikke beklage. « Det burde ikke blitt sagt; det ble dårlig sagt; jeg har en stor fett munn noen ganger, og jeg sier ting, » sa Beck under en luftprat med Fox News ‘Chris Wallace, som rapportert av Politico. « Jeg vil ikke trekke meg tilbake – jeg vil endre, » sa han og hevdet Obamas tro stammer fra « Liberation Theology » og at han « miscast det som rasisme. »

Fox News betalte 32 millioner dollar for å løse bare en av mange påstander om seksuell trakassering mot Bill O’Reilly

Mens Gretchen Carlsons påstander om seksuell trakassering i 2016 til slutt førte til at Fox News-sjef Roger Ailes ble satt ut, så året etter at nettverkets største stjerne ble involvert i en urovekkende lignende skandale. I 2017 rapporterte The New York Times at Fox News hadde avgjort ikke mindre enn fem forskjellige klager om seksuell trakassering mot Bill O’Reilly, programleder for « The O’Reilly Factor. » O’Reilly beskyttet seg mot anklagene og karakteriserte seg som det virkelige offeret, en uskyldig mann som ble falskt anklaget. « Dette er fryktelig, det er fryktelig det jeg gikk gjennom, fryktelig det familien min gikk gjennom, » erklærte han. « Dette er dritt, og du vet det. »

En påfølgende rapport i The New York Times avslørte et sjette oppgjør som var den desidert største: en kjevefallende 32 millioner dollar, som Times beskrev som « et ekstraordinært stort beløp for slike tilfeller. » Klagen påstod « gjentatt trakassering, et ikke-konsensuelt seksuelt forhold og utsendelse av homofilpornografi og annet seksuelt eksplisitt materiale » til klageren. Merkelig nok ble dette oppgjøret gjort før Fox News signerte O’Reilly for en ny fireårskontrakt, som skulle betale ham 25 millioner dollar per år.

Hvis du eller noen du kjenner har vært utsatt for seksuelle overgrep, er hjelp tilgjengelig. Besøk Rape, Abuse & Incest National Network nettsted eller kontakt RAINNs nasjonale hjelpelinje på 1-800-656-HOPE (4673).

Bill O’Reilly ble så giftig at han til slutt ble sparket

Som The New York Times påpekte, i januar 2017 konfererte Fox News ‘eier Rupert Murdoch med sønnene James og Lachlan og « gjorde en forretningsberegning for å stå ved » Bill O’Reilly, gitt at han var nettverkets høyest rangerte personlighet. . Imidlertid førte den fortsatte dryppingen av negative historier om O’Reilly og den økende skumle påstandene om ham til en forandring i hjertet. I april ble det tydelig at den negative pressen « utgjorde en betydelig trussel mot deres forretningsimperium, » og Murdochs bestemte seg for at tiden var inne for å kutte agn. « Etter en grundig og grundig gjennomgang av beskyldningene, har selskapet og Bill O’Reilly blitt enige om at Bill O’Reilly ikke kommer tilbake til Fox News Channel, » sa 21. århundre Fox i en uttalelse til Variety.

I september besøkte en angrende O’Reilly i dag for sitt første intervju siden hans fyring. « Hvis du ser på helheten, var dette en hitjobb – en politisk og økonomisk hitjobb, » erklærte O’Reilly. Løfter å til slutt presentere « flere ting som kommer » som vil frigi ham, tilføyde O’Reilly: « Min samvittighet er klar. Det jeg har gjort er å organisere et juridisk team for å få sannheten til det amerikanske folket. »

En Fox News-bidragsyter anklaget anker Charles Payne for voldtekt

I juli 2017 rapporterte The New York Times at Charles Payne, programleder for « Making Money » på Fox News søsternettverk Fox Business, ble suspendert etter en rapport i The National Enquirer der en kvinne anklaget ham for seksuell forseelse. Payne bekreftet at han hadde hatt en ektefelle utenfor kvinnen, en tidligere bidragsyter i showet, og beklaget. En etterforskning ble gjennomført, men Payne ble til slutt ryddet og returnert til lufta den september (via Los Angeles Times).

Kort tid etter Paynes retur, saksøkte den bidragsyteren, Scottie Nell Hughes, Fox News. Ifølge The New York Times gikk søksmålet hennes langt utover ugjerning og hevdet at Payne hadde voldtatt henne. I tillegg hevdet hun at hun hadde blitt svartelistet som bidragsyter etter å ha bragt påstandene sine til nettverket. Paynes advokat sa til Times at han « benekter heftig noe galt » og avviste klagen som « grunnløs ». En advokat fra Fox News hevdet søksmålet som « falsk » og « rett og slett skammelig » og lovet å « forsvare dette kraftig. »

Noen måneder senere rapporterte The Hollywood Reporter, en dommer kastet ut flere av søksmålets påstander, men tillot henne å gå videre på sine påstander om « manglende ansettelse og gjengjeldelse basert på hennes status som jobbsøker. » Fox News slo seg deretter ned.

Hvis du eller noen du kjenner har vært utsatt for seksuelle overgrep, er hjelp tilgjengelig. Besøk Rape, Abuse & Incest National Network nettsted eller kontakt RAINNs nasjonale hjelpelinje på 1-800-656-HOPE (4673).

Eric Bolling ble anklaget for å sende utuktige tekstmeldinger til kvinnelige kolleger

Det tok ikke lang tid etter den ubehagelige fyringen av Bill O’Reilly at Fox News-personligheten Eric Bolling avviklet i rampelyset av alle feil grunner. I august 2017 rapporterte HuffPost at tre kvinnelige kolleger hadde beskyldt Bolling for å sende dem et « uønsket bilde av mannlige kjønnsorganer. » Da en talsmann for Fox News (som på det tidspunktet fortjente farelønn) svarte: « Vi ble nettopp informert om dette og planlegger å undersøke saken. »

I mellomtiden sendte Bollings advokat også ut et svar: « Mr. Bolling husker ingen slik upassende kommunikasjon, tror ikke han sendte noen slik kommunikasjon, og vil kraftig fortsette sine rettsmidler for eventuelle falske og ærekrenkende beskyldninger som kommer. »

Til tross for Bollings uskyldserklæringer, ble han suspendert dagen etter. Showet hans, « Fox News Specialists », ble deretter kansellert. En talsperson for nettverket sendte ut en uttalelse (via Los Angeles Times) for å kunngjøre at « Bolling og Fox har blitt enige om å skilles fra hverandre i minnelighet. Vi takker Eric for hans ti års tjeneste for våre lojale seere og ønsker ham lykke til. »

Hvis du eller noen du kjenner har vært utsatt for seksuelle overgrep, er hjelp tilgjengelig. Besøk Rape, Abuse & Incest National Network nettsted eller kontakt RAINNs nasjonale hjelpelinje på 1-800-656-HOPE (4673).

Annonsører kauserte Laura Ingraham etter at hun angrep en overlevende fra Parkland skoleskyting

Den forferdelige masseskytingen ved Marjory Stoneman Douglas High i Parkland, Florida, etterlot 17 studenter døde og forvandlet flere av de overlevende til vokalistiske våpenkontrollaktivister. En av disse tenåringene var David Hogg, som presset på for mer effektiv lovgivning om våpenkontroll i forskjellige TV-opptredener.

Hogg irriterte tilsynelatende Fox News-programleder Laura Ingraham, som tok til Twitter å glede seg over at han hadde blitt « Avvist av fire høyskoler han brukte på og sutrer over det. » Hogg svarte med å utstede en kvitring som krever boikott av showet hennes, « The Ingraham Angle », med en oppfølgingstweet som viser 12 selskaper som annonserer på showet. Som The New York Times rapporterte, bailed nok annonsører på Ingrahams show at hun ble tvunget til å utstede en mea culpa, og skrev: « Jeg beklager enhver opprørt eller skadet tweetet mitt som forårsaket ham eller noen av de modige ofrene for Parkland. »

Hogg kjøpte den ikke. På spørsmål under et CNN-intervju om han godtok unnskyldningen hennes, svarte han: « Nei. Hun ber bare om unnskyldning etter at en tredjedel av annonsørene hennes trakk seg ut, og jeg synes det er veldig ekkelt, det faktum at hun i utgangspunktet prøvde å promotere showet sitt etter å ha beklaget » til meg. »

Fox News ble kritisert for å bagatellisere COVID-19

Fox News ‘rapportering om COVID-19-pandemien har vært, uregelmessig. Heldigvis har Media Matters-nettstedet holdt øye med nettverkets vedvarende forsøk i de tidlige dagene av pandemien for å overbevise seerne om at det dødelige viruset ikke var noen stor sak. Eksempel: tiden da « Justice with Judge Jeanine » -vert Jeanine Pirro insisterte på at « snakk om coronavirus var så mye mer dødelig [than the flu] gjenspeiler ikke virkeligheten. « 

Så var det Fox News ‘Pete Hegseth, som avvisende erklærte (via Media Matters), « jo mer jeg lærer om dette, jo mindre er det å bekymre seg for. » Fox News medisinsk bidragsyter, Dr. Marc Siegel, besøkte nettverket og hevdet (via BMJ): « I verste fall – i verste fall – det kan være influensa. » Laura Ingraham baserte også « panikkdrivere » i media, per Media Matters, for å ha « gått i overkjøring » i sin rapportering om viruset, og hevdet deretter at Kina brukte viruset til å « skade Trump i gjenvalget. »

I mellomtiden, over på Fox Business, leverte Trish Regan en brennende monolog om « svindel mot koronavirus, » og beskyldte de « liberale mediene » for å « bruke koronavirus i et forsøk på å demonisere og ødelegge presidenten. » Rett etter den sendingen, rapporterte The Daily Beast, ble Regan sparket.

Sean Hannity kalte COVID-19 en ‘hoax’ som ble brukt av demokrater for å ‘bludgeon Trump’

Av all den tvilsomme informasjonen som ble spredt om COVID-19 på Fox News, kom det kanskje mest alvorlige kravet fra Sean Hannity. I følge The Washington Post, på en mars 2020-utgave av sitt primetime-show « Hannity », spøkte han mediene for å « skremme folk unødvendig » om viruset (via Newsweek). Han fortsatte med å oppgi noen tvilsomme fakta av den alternative typen, og hevdet at de eneste i fare er de med « et immunsystem som er kompromittert, og [those that] er eldre, og har andre underliggende helseproblemer. « 

Hannity fortsatte med å smelle media for å « skremme det levende helvete ut av mennesker – jeg ser det igjen, som om, la oss tømme Trump med dette nye fupet. » Mange i media plukket opp de siste ordene, noe som førte til kritikk (og til og med en søksmål) og hevdet at Hannity løy for seerne ved å kalle COVID-19 for et fusk.

Imidlertid skjøt Hannity tilbake ved å fornekte virkeligheten og hevdet (via NowThis News) at han aldri sa det han sa, til tross for at han faktisk sa det. « Dette programmet har alltid tatt coronavirus på alvor, og vi har aldri kalt viruset for en lur, » uttalte Hannity.

Fox News ble saksøkt for milliarder for verts on-air løgner om imaginær valgsvindel

I ukene etter Joe Bidens valgseier i 2020 begynte avtroppende POTUS Donald Trump å spre det som har blitt kjent som « den store løgnen », og erklærte at valget var rigget og han vant. Flere advokater som jobbet på Trumps vegne – inkludert Rudy Giuliani og Sidney Powell – kom med en teori om at stemmemaskiner og programvare produsert av Smartmatic og Dominion Voting Systems hadde blitt rigget (tilsynelatende på oppdrag fra en død venezuelansk diktator) for å bytte Trump-stemmer for Biden stemmer. Mens disse grundig usanne påstandene ble papegøyet av Fox Business-verter som Lou Dobbs og Maria Bartiromo, ble mer enn 50 rettsutfordringer skutt ned.

Selskapene som produserte disse stemmemaskinene saksøkte Powell og Giuliani før de startet en ærekrenkelsessak på 1,6 milliarder dollar mot Fox News. I følge Reuters hevdet Dominions sak « radioaktive løgn » som ble spydt av nettverkets verter, og gjestene ville koste selskapet hundrevis av millioner i tapte inntekter.

Smartmatic fulgte deretter etter, og lanserte sin egen kostnad på 2,7 milliarder dollar mot Fox News. « Den første endringen gir ikke Fox-tiltalte et fri-fri-fengsel-kort, » skrev Smartmatics advokat i korte trekk, rapporterte The New York Times.

Lou Dobbs ble sparket og showet hans avbrutt etter løgn om valgsvindel

Selv om Chris Krebs, Trump-utnevnt direktør for Cybersecurity and Infrastructure Security Agency, erklærte presidentvalget i 2020 for å være det « sikreste i amerikansk historie », fortsatte noen Fox News-verter å spre den « store løgnen » som Joe Bidens seier var på grunn av svindel som involverer Dominion og Smartmatic. Uten tvil var den høyest og høylydte stemmen bak disse fullstendig forkastede påstandene Lou Dobbs fra Fox Business, beskrevet av Los Angeles Times som « fjernsynsens sterkeste tilhenger av Donald Trump og hans påstander om valgsvindel. »

I februar 2021, rapporterte Los Angeles Times, avlyste Fox News Media Dobbs ‘Fox Business show, « Lou Dobbs Tonight. » Merkelig nok ble kanselleringen av Dobbs ‘show og hans plutselige forsvinnende handling fra nettverket en dag etter Smartmatics søksmål, hvor Dobbs ble nevnt spesifikt. Selv om det er ganske enkelt å koble til kanselleringen av Dobbs ‘show og søksmålet, insisterte en Fox-representant at det ikke var tilfelle.

« Som vi sa i oktober, vurderer Fox News Media jevnlig programmeringsendringer og planer har vært på plass for å lansere nye formater som passende etter valget, inkludert på Fox Business, » sa representanten i en uttalelse og hevdet Dobbs ‘exit var « en del av de planlagte endringene. « 

Tucker Carlson har en lang historie med kontroverser

Tucker Carlson skapte mange overskrifter i april 2021 da han fortalte seerne på Fox News-showet at når de møter noen iført en maske som en forholdsregel for å forhindre spredning av COVID-19, bør de « høflig men bestemt » beordre dem om å fjerne den. Videre, hvis noen seere så et barn iført en maske, ba Carlson at de skulle ringe politiet eller barnevernet for å rapportere barnemishandling.

Det var bare en av mange kontroversielle kommentarer fra Carlson gjennom årene, med sine største hits inkludert: å hevde (via Daily Beast) at den demokratiske kongresslederen Adam Schiff er « tydelig, beviselig psykisk syk; » om, ifølge The Guardian, at innvandrere til Amerika gjør landet « fattigere og skitnere; » å beskrive hvite overherredømme som « et bløff » som ikke var « et reelt problem i Amerika » (via Business Insider), og å hevde økt innvandring var et demokratisk knep for å « erstatte det nåværende velgerne » med « mer lydige velgere fra den tredje verden, » per GBH News.

Disse sistnevnte kommentarene om utskifting førte faktisk til at Anti-Defamation League oppfordret annonsører til å boikotte Carlsons show, som rapportert av Forbes. « Velg å stoppe eller til og med trekke annonsene dine, ikke bare fra problematiske programmer, men helt fra nettverk som ikke respekterer alle mennesker, eller som gjentar grunnløse konspirasjoner som truer oss alle, » sa ADL-sjef Jonathan Greenblatt til annonsører.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her